مهندسی صنایع

آموزش، اشتراک گذاری مطالب و اخبار

مهندسی صنایع

آموزش، اشتراک گذاری مطالب و اخبار

رزومه یک توصیف کتبی و کوتاه از اطلاعات فردی، سوابق شغلی، سوابق تحصیلی، مهارت ها و دستاوردهای شما برای پیدا کردن کار و استخدام است؛

پرسش 1: آیا رزومه همان سابقه کاری است؟

خیر؛ رزومه کاری یک پازل است و یکی از قطعات این پازل سابقه کاری است. تکه های دیگر این جورچین، تخصص فنی و مهارت های اجتماعی، سوابق درسی و تحصیلی، اطلاعات فردی و دستاوردهای شما در زندگی شغلی و تحصیلی تان است.

پرسش 2: چرا باید رزومه داشته باشیم؟

ما برای تصمیم گیری در هر زمینه نیاز به جمع آوری اطلاعات داریم. خب حالا چطور یک سازمان یا شرکت راجع به انتخاب گزینه های استخدام تصمیم می گیرد؟ از اطلاعاتی که رزومه کاری تان در اختیار آن ها قرار می دهد. پس برای استخدام، داشتن یک رزومه اجباری است.

پرسش 3: آیا بدون رزومه نمی شود استخدام شد؟ 

بله می توان بدون رزومه هم کار پیدا کرد. ممکن است از طریق معرف وارد یک شرکت شوید. یا اینکه یک کارفرما نمونه کارهای شما را ببیند و راغب شود که با شما همکاری کند. بله گاهی آنقدر در کار خود خوب هستید که شرکت ها شما به شما پیشنهاد کار می دهند. 
اما در حالت عادی، برای اینکه در یک سازمان و تیم کاری، استخدام شوید باید رزومه کاری داشته باشید و داشتن رزومه یکی از شروط لازم استخدام شما خواهد بود.

پرسش 4: آیا تازه کارها هم باید رزومه تهیه کنند؟

قبلاً هم گفتیم، سابقه کار یک ضلع رزومه کاری شما است و نبود سابقه کاری شاید وزن رزومه را کم کند، اما به راحتی می توان با تقویت ضلع مهارت ها و توانایی ها، این خلل را در رزومه خود پوشش داد. 
در ضمن به بهانه نداشتن سابقه کار، به هیچ وجه بخش سوابق شغلی را از رزومه حذف نکنید؛ دوره کارآموزی، کارهای پاره وقت، پروژه ای و کارهایی که حتی داوطلبانه انجام داده اید را به عنوان تجربه کاری بنویسید.

پرسش 5: آیا یک رزومه برای همه موقعیت های شغلی کفایت می کند؟

هرگز این خطای بزرگ را در رزومه نویسی مرتکب نشوید. هر رزومه برای یک فرصت شغلی است. 
البته منظور این نیست که هر بار یک رزومه جدید بنویسید. گاهی با بالا و پایین کردن اطلاعات موضوع حل می شود و گاهی هم باید برخی محتویات را حذف و محتویات جدیدی را در رزومه درج کنید. ساخت رزومه کاری باید کاملاً با توجه به ملاحظات درج شده در هر آگهی استخدام باشد. پس ببینید برای هر شرکت که آگهی جذب نیروی کار داده، چه چیزهایی در درجه بالاتری از اهمیت قرار دارد.
مثال: یک کارجو می خواهد برای شغل برنامه نویس رزومه بنویسد و سابقه کار در زمینه های زیر را دارد:
تدریس زبان – بازاریاب - پشتیبان نرم افزار - مونتاژ دستگاه CNC - طراحی سایت
موارد 1، 2 و 3 هیچ ارتباطی به کار جدید او ندارند، پس این فرد در رزومه کاری اش تنها باید موارد 3 و 5 را وارد نماید.

  • دانیال مومنی سهراب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی